Co je EET - elektronická evidence tržeb - základní seznámení s problematikou
Seznámení zákazníka s EET
Co je záměrem EET a koho se tato povinnost týká?
Záměrem elektronické evidence tržeb je evidence všech tržeb inkasovaných v hotovosti, platební kartou, poukázkami a dalšími obdobnými způsoby. Nové povinnosti týkající se EET se tedy týkají všech podnikatelů, kteří přijímají hotovostní platby, platby kartou, šeky, směnky nebo obdobná platidla.
Jako první dolehnou od 1.12.2016 na subjekty poskytující stravovací a ubytovací služby. Občasné přivýdělky (např. jednorázový odprodej přebytku ovoce ze zahrady, pořádání plesu spolkem dobrovolných hasičů atp.), které nemají povahu podnikání, nebudou evidenci tržeb podléhat. Pozor, to zda podnikatel má či nemá kamennou provozovnu (typicky stánkaři, mobilní maséři atp.) nemá vliv na evidenci tržeb a tito podnikatelé tedy povinnost vést EET zproštěni nebudou.
Pořízení pokladny a SW pro evidenci EET
Co se týká hardwarového a softwarového řešení EET, mají podnikatelé k dispozici širokou paletu zařízení od chytrých mobilních telefonů přes jednoduché tablety až po pokladní systémy propojené s dodavateli a evidující skladové zásoby. Z pohledu osob, kterých se výše uvedená povinnost týká, je podstatná informace, že registrační pokladnou je pokladna, která byla jako registrační certifikována Ministerstvem financí ČR - takové pokladně je pak přidělen příslušný kód a je uvedena servisním technikem do provozu (přesným parametrům těchto pokladen a postupem jejich uvedení do provozu se budeme věnovat v některém z našich dalších článků). Nezbytnou součástí jakéhokoli zařízení na elektronickou evidenci tržeb je online internetové připojení k serveru finanční správy (i tuto záležitost si ještě blíže upřesníme).
Pokud podnikatel nemá pokladnu, která umožňuje instalaci softwaru na EET, je pořízení tohoto typu zařízení v základní verzi otázkou několika tisíc. Navíc je zde možnost využití slevy na dani ve výši 5.000 Kč z daně z příjmů (nejvýše do částky kladného rozdílů mezi 15 % dílčího základu daně ze samostatné činnosti a základní slevy na poplatníka). Tuto slevu na náklady na pořízení základního vybavení (EET pokladny, tabletu) si může poplatník daně odečíst v daném roce, ve kterém poprvé zaevidoval tržbu. Pokud nemá zákazník k dispozici stabilní internetové spojení nebo není možné jej v okamžiku tisku účtenky zajistit, lze informace o evidovaných tržbách poslat na server finanční správy i dodatečně, ovšem za přísně stanovených podmínek.
Jak to funguje s EET v praxi?
V okamžiku uskutečnění obchodní transakce zašle podnikatel serveru finanční správy informaci o tom, že se chystá tuto transakci uskutečnit. Server finanční správy mu obratem zašle zpět ověření této transakce včetně unikátního kódu, který se současně objeví i na vytištěné účtence pro zákazníka. Podnikatel inkasuje peníze a vydá účtenku zákazníkovi, který si přes kód může ověřit, zda byla tržba správně zaevidována.
V současné době se na trhu objevilo několik možností, jak si pořídit pokladnu pro evidenci elektronických tržeb: firmy nabízející řešení pro velké společnosti požadující komplexní služby týkající se velkých provozů (restaurace, hotely, restaurační sítě). Tyto pokladní systémy ale většina menších podnikatelů v praxi nevyužije. Jako další možnost se pak nabízí řešení prostřednictvím telefonních operátorů, kteří nabízejí zaslání kompletních balíčků poštou včetně návodu ke zprovoznění aplikace. Pokud si na instalaci troufáte sami, může to být pro Vás to správné řešení. V poslední řadě si lze stáhnout z webu aplikace do svého stávajícího zařízení, v tomto případě ale nezapomeňte, že za veškerou fukčnost systému jste pak sami zodpovědní a co se týká servisu, poskytovatelé těchto aplikací patrně žádný následný servis svým zákazníkům poskytovat nebudou, což v okamžiku nefuknčnosti pokladny bude pro Vás jako pro uživatele celkem velký problém.
Řešení EET od firmy Nefox aneb co Vám můžeme nabídnout my?
- především kvalitní zákaznický servis: pomůžeme Vám vybrat pokladní systém na míru přímo pro Vaši provozovnu
- dále dostatečné technické zázemí: poradíme s instalací nebo pokladnu nainstaluje přímo náš odborný technik
- k námi prodávaným pokladnám dostanete vždy srozumitelný manuál a v případě jakýchkoli dotazů a problémů jsou Vám naši pracovníci k dispozici
- ke všem námi nabízeným pokladním systémům poskytujeme našim zákazníkům následný servis.